vrijdag 8 juli 2016

Dare a Dream

"Ik nam de Paus op zijn woord 'Dare a Dream', en dit is hoe ik het deed":

artikel uit de Catholic Herald, vrij beschikbaar op het internet: www.catholicherald.co.uk

Hier zijn vier ideeën die me hielpen met mijn droom om een verschil te maken in de Kerk.

De laatste maand had Paus Franciscus een inspirerende boodschap voor de leken, 'Dare to dream!'. Ik krijg kracht door zijn woorden omdat ze me eraan herinnerden waarom ik alles achterliet om Christus te volgen.

Vijf jaar geleden vroeg ik mezelf af: 'Hoe kan ik ervoor zorgen dat de volgende generatie Katholieken de kerk in een sterkere meer dynamische en levendigere staat mag terugvinden dan ik nu?' Ik was geschokt door wat de vorige generatie ons had overgeleverd. Ik was einde 20, en in die eerste drie decaden van mijn leven, leek het wel of ik opgegroeid was in een Kerk die van de ene crisis in het volgende schandaal overliep.

En ik had doorheen de jaren het aantal mensen dat naar de H Mis ging zien verminderen, met heel wat van mijn vrienden die het Katholieke geloof niet meer praktiseerden. Ik was meestal de jongste volwassene in de Kerk op zondag, en als ik zo rondkeek naar de gemiddelde leeftijd rond me, vroeg ik me af wat ik kon doen.

Na veel gebed en reflectie, liet ik mijn comfortabele job in de technology consulting staan met al haar voordelen, en ging werken als fundraiser voor de Katholieke kerk in Londen. Fundraising leek wel wat voor me, vermits ik al gewend was te werken met geld, financiën en budgetten. Ik had ook affiniteit met het feit dat Jezus zo jong was toen Hij startte met Zijn missie. Hij liet zijn werk als schrijnwerker staan om zijn missie te vervullen en het Goede Nieuws te verspreiden.

Sindsdien zijn er dagen dat ik geworsteld heb met mijn nieuwe carrière als een fondsenwerver. Het is niet makkelijk om te werken in een tak van de Kerk (het geld-vergaren) die dikwijls gehekeld wordt om haar mismanagement en slechte reputatie. Ik heb nochtans geen moment spijt van mijn beslissing. Tijdens mijn werk als Katholieke fondsenwerver, heb ik geleerd wat het me kost om de roeping als leek binnen de kerk te volgen, en ik ben trots mijn carrière te hebben verlaten om het nauwe pad te volgen. Ik ben succesvol geweest in fondsenwerving voor bisdommen, parochies, stichtingen en religieuze ordes, ik heb hen doen helpen groeien in overtuiging en aanwezigheid.

Met die ervaring op zak, wil ik vier ideeën delen die me hielpen om door te gaan met mijn droom om een verschil te maken in de Kerk. Hopelijk kunnen die inzichten u ook inspireren.

Omarm de huidige tijd.

Ik weet niet wanneer er weer betere tijden komen, noch binnen of buiten de Kerk, maar ik weet wel dat, als ik sterf, ik de woorden van St Paulus wil herhalen 'Ik vocht de goede strijd' (2 Timoteüs 4:7)

Vier maanden geleden begon ik met een website, catholicfundraiser.net, die online Katholieken wil helpen om professioneler fondsen te werven. Er zijn zo veel prachtige organisaties die fantastisch werk doen, en die met wat hulp bij hun fondsenwerking, nog veel beter zouden kunnen doen. Sinds de website bestaat, ben ik in contact gekomen met een 150tal Katholieke organisaties wereldwijd om te helpen met fondsenwerving. De creativiteit en de passie waarmee hun leiders en de teams werken heeft met geïnspireerd. Zij omarmen deze chaotische tijden, net als ik, en nemen hun kruis op om Christus te volgen.

Maak een plan alvorens te beginnen.

Doelen bereiken en dromen realiseren, dat gebeurt niet zomaar bij toeval. Op de eerste plaats moet je een volhardend en contemplatief gebedsleven hebben om je steeds te leiden want je zal veel obstakels ontmoeten.

En definieer ook je doelen. Vraag jezelf af, 'Wat wil ik bereiken?' Wees zo duidelijk mogelijk in je antwoord. En dan moet je een plan ontwerpen om je doel te bereiken, en je moet het aanpassen iedere week, zo niet iedere dag. Door dat te doen, zal je groeien in zelfbewustzijn en leren van je fouten en van je verwezenlijkingen. Dan kan je vooruit werken met wat werkt en veranderen wat niet werkt.

Omring je met mensen die je helpen om je doelen te bereiken

Als je doel is om je gemeenschap te veranderen, dan moet je mensen vinden die die visie delen. Als je jonge mensen wil laten kennis maken met de wonderen van de Goddelijke Liturgie, dan raad ik je aan om kennis te maken met monniken en zusters met een contemplatieve roeping.

Jezus omringde zich met een groep mensen die hem hielpen om zijn missie te realiseren. En ik heb ook connecties gezocht met mensen die de droom hadden om de Katholieke fondsenwerving te professionaliseren. Het is een 'big hairy dream' die niet veel mensen met me delen. Niettemin heb ik tot aan de einden van de wereld gezocht, en ik heb wat mensen gevonden!

Blijf focussen op je droom

We kunnen gemakkelijk ontmoedigd raken, afgeleid of ontgoocheld wanneer we starten. Meestal zal je niet veel succes in het begin hebben, en zelfs je beste vrienden en familie kunnen zeggen om het idee maar snel te laten vallen. Ik heb ontelbaar keer willen stoppen;

Maar om de een of andere reden kreeg ik steeds weer nieuwe energie, momentum en bemoediging als ik gewoon doorging, zeker op moment van uitdagingen. Het was zeker een uitdaging om te leren hoe je Katholieke organisaties kan helpen hun fondsenwerving te verbeteren. Maar na heel wat hindernissen en successen, ben ik aangemoedigd en nederiger om te zien dat mijn methodes en ideeën andere mensen helpen om de wereld in vuur en vlam te zetten.

In zijn speech van de laatste maand zei Paus Franciscus: 'we hebben nood aan leken die risico's nemen, die hun handen willen vuilmaken, die geen schrik hebben om fouten te maken, die voorwaarts gaan. We hebben leken nodig die een visie op de toekomst hebben, en die niet bij de kleine dingen van het leven blijven staan.'

Bij het tweede Vaticaanse concilie vroegen de concilievaders precies dit aan de leken. In het besluit over het Apostolaat van de Leken Apostolicam Actuositatem, herinnerden ze ons dat 'ook onze tijden niet minder bezieling vragen: de moderne omstandigheden vragen erom dat hun apostolaat groter wordt en uitgebreider.'

Sinds ik voor het eerst durfde dromen, heb ik de vreugde ontdekt om los te laten, om groots te denken en te kijken wat ik kan bereiken met, door en voor Christus. Ik werd aangemoedigd door de verschillende manieren waarop andere Katholieke leken antwoorden aan de boodschap van paus Franciscus om de uitdaging van het tweede Vaticaanse concilie op te nemen.

Als jij heb gebeden om iets groots, moedigs, nieuw en spannend te doen voor de Kerk, wat houdt je dan tegen?  Zoals de grote Paus Johannes Paulus II ons zei, met de woorden van Jezus Christus, 'Wees niet bang'.




Brice Sokolowski




Geen opmerkingen:

Een reactie posten