woensdag 27 juli 2016

Mgr De Kesel ... Primaat van België, Aartsbisschop van de Katholieke Kerk, die zetelt op de troon van de H. martelaar Rombout.

Interview op radio1

Hoe groot is de dreiging volgens u voor de Katholieke kerk, mgr De Kesel?

[op fluisterstemmeke] Enfin, ik durf het bijna niet denken dat dat het begin zou zijn van een aantal andere aanslagen. Ik weet het niet. Euh, Het zijn zaken die we gewoonweg niet overzien. Ik kan dat niet. Euh. Het zijn zaken die we gewoonweg niet overzien. Ik kan dat niet. Ook wat in Nice gebeurd is, wie kon dat uitdenken om dat te doen, eh? U moet ... En ook dit nu, hm, het is allemaal onuitgegeven, ik weet niet wat het in de toekomst wordt. Ik hoop van niet en wat is de bedoeling achter zo'n daden. Is het werkelijk om onze samenleving hier zo te destabiliseren? Euh. Zo'n chaos te creëren, zo'n angsten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wat de toekomst betreft eigenlijk niet zo heel goed zie en ook niet aan een bepaald scenario durf denken.

Hm, moeten er volgens u maatregelen genomen worden om de kerken te beschermen?

Jaja, we zouden moeten kunnen nagaan of we iets zouden moeten kunnen doen. Maar als het geweld zo onvoorspelbaar, zo arbitrair is, wat kun je daartegen doen. Ja de metro van Maelbeek, ja die is nu terug open. We kunnen toch niet afsluiten. We kunnen toch niet alle kerken sluiten? Ik denk dat het geweld en de actie van die aard is dat het heel moeilijk is om te zorgen dat het niet meer kan gebeuren, he. Het is te arbitrair, he. Het is te onvoorspelbaar.

En je kan niet bij elke kerk een bewakingsagent zetten natuurlijk.

Ja er zijn grenzen, he; aan onze mogelijkheden ook

Dit dreigt natuurlijk ook de ene religie tegen de andere te worden, he. Dat je daarmee gaat zitten, dat dat de perceptie is.

Ja maar ik hoorde zeggen. de bisschop van Rouen zei mij ook dat de priester een goede bekende was ook bij de vele imans in de omtrek daar, he. De parochianen in de streek ook, he, de condoleances, de betuigingen van medeleven komen daar aan van de zijde van imans. Dus het was een iemand die ook zeker interreligieus geïnspireerd was. Het was niet iemand die aanzette tot verdeeldheid, niet he. Ook hier op de wereldjongerendagen is dat de boodschap die wij voortdurend uitzenden dat dat de enige toekomst is voor ons, dat we samenleven in broederlijkheid, he, en respect voor de ander.

Hm U bent daar inderdaad nu op de wereldjongerendagen in Krakau. Hoe wordt daar gereageerd?

Ha, natuurlijk met afschuw, he. He we zijn hier natuurlijk .. Wat hier gebeurd, Krakau. Dat is iets heel moois, he. Ja dat is juist de broederlijkheid, waarover ik het daarstraks had,  he. De mensen komen hier van overal. Van alle continenten: van Afrika, Azië, Amerika, zelfs van Australië, Europa, Oost-Europa. Zoveel jongeren samen en die maar ... Voortdurend hoort ge hier de boodschap, ja, dat het iets anders is om het leven met elkaar te delen, ook in de verscheidenheid. Ik vind het heel mooie dagen. Wat hier gevierd wordt is de broederlijkheid, de fraterniteit, en ook het gebed samen, wat kunnen we anders doen, he?

Ja, precies u roept nu op tot broederlijkheid en u zegt 'ja, we moeten samenleven' en dat is inderdaad de boodschap die u wil uitstralen. Die aanslagen, die willekeurige aanslagen zoals u ze zelf noemt, zijn natuurlijk zo driest, zo rauw dat je daar weinig mee kan doen met die boodschap van broederlijkheid en samenleven, he.

Tja, dat weet ik niet. Natuurlijk, de broederlijkheid dient ook niet om al deze zaken goed te praten, he. Maar ik denk wel dat dergelijke arbitraire gewelddaden. Ik weet niet of dat de islam en de christenen bij elkaar drijft, he. Het zijn dergelijke zaken die voor ieder weldenkend mens ons bij elkaar brengt, he. Om samen te zeggen: dat niet, he. Dat niet meer, he. Dat kan niet, he. De wereld kan zo niet verder evolueren, he.

Maar dat is inderdaad het risico dat er verdeeldheid komt, en dat er een wig gedreven wordt tussen religies; tussen Katholieken en niet-katholieken, tussen moslims en niet-moslims.

Als dat de bedoeling is, he, dan moeten we ons daar zeker tegen verzetten. Als dat de bedoeling is van de destabilisering van de samenleving, dan is het onze taak van elkaar te zoeken, he. En elkaar de hand te reiken. Dat is de enige mogelijke weg, he.

U zit straks in Krakau een misviering voor met belgische jongeren. Welke boodschap gaat u hen daar dan precies meegegeven?
Awel hetzelfde, he. Dat ik nu gezegd heb. Da's die boodschap, ja. Ook spreek ik tegen, he, die mentaliteit 'ik trek het me allemaal niet aan. Ik heb mijn eigen leven en voor de rest, euh, interesseert het mij niet meer. De onverschilligheid, he, ook de hele uitdaging waarvoor de wereld staat. Het is allemaal onze zaak, he.



'Ik moet eerlijk zeggen dat wat de toekomst betreft ik het eigenlijk niet zo heel goed zie'






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten