donderdag 28 juli 2016

Schoonheid zal de wereld redden: Maak van communicatie een kunst

Fragment uit het boek van 'mediapriester Roderick Vonhögen' : Avonturen in de wereld van film, games en nieuwe media:




Een brug hoeft niet alleen functioneel te zijn, maar mag ook mooi zijn. De Erasmusbrug in Rotterdam, de Tower Bridge in Londen en de Engelenbrug in Rome zijn prachtige bouwwerken waarvan elke toerist een foto maakt. De meest indrukwekkende bouwwerken op onze planeet zijn allemaal ontstaan uit een samenspel van architecten en kunstenaars. Idealiter is het met communicatie net zo. Het is niet alleen een functioneel proces. Communicatie mag ook tot de verbeelding spreken, verwonderen, mooi verzorgd zijn en iets uitstralen. En al helemaal als het gaat om religieuze communicatie. Het gaat mis als er alleen maar wordt gekeken vaar de inhoud.

Ik herinner mij een discussie aan tafel tijdens de priesteropleiding. We wilden graag mooie folders over der roeping tot het priesterschap om uit te delen op een jongerendag. Maar het mocht niet, het was te duur. "Je denkt toch niet dat een kleurenfolder iemand gaat overtuigen om priester te worden?" was het argument. "Dat is alleen maar verpakking. Het gaat om de inhoud". En precies in die houding zit het probleem. Wat waardevol is, verpak je in iets moois. Je serveert kaviaar niet in een plastic bakje met een geel frietvorkje. En de Mona Lisa hangt ook niet in een plastic lijst van IKEA. En toch zie je het overal gebeuren: foeilijke en achterhaalde kerkelijke websites, dodelijk saai vormgegeven pastorale brieven, goedbedoelde flodderige blaadjes of tenenkrommende kerkmuziek.

Waar is de schoonheid van de kathedralen? De zorg waarmee kerkmuziek werd gecomponeerd en uitgevoerd? De met de hand versierde Bijbelteksten en de prachtige glas-in-loodramen en beelden van de generaties voor ons? Gelukkig zijn er ook voorbeelden hoe het wèl kan, maar er is nog een hoop werk aan de winkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten